tirsdag 2. august 2011

Tacokrydder

Jeg tåler ikke tomat, men elsker taco. ♥
Dermed var det lett å bli inspirert av andres
kryddermikser til nettopp denne retten.

Min egen versjon til 4-500 g kjøttdeig har etter endel utprøving blitt ca. slik (slumper litt, må vite):

2 ts salt
4 ts spisskummin
1/2-1 ts hvitløkspulver
1 ts malt koriander
1 ts chilipulver
2 ts paprikakrydder
1-2 ts kajennepepper (jeg liker at det er sterkt)
Litt sort pepper
Vann (se an, ca. 1 dl, kanskje..)

Lages på samme måte som med posekrydder.
Hvis jeg synes den virker litt svak hiver jeg på litt ekstra krydder. Kommer litt an på hva slags type kjøttdeig det er. Kyllingkjøttdeig tar smak veldig lett, svinekjøttdeig middels og storfekjøttdeig synes jeg ofte trenger mer krydder for å smake godt. Liker riktignok ikke sistnevnte særlig godt i utgangspunktet da.. Jeg tåler ikke tacosaus heller, så bruker ikke det. Kajennepepper in my  ♥ .

Noen bruker oregano, allehånde eller andre krydder også, og noen har i løk eller hvitløk. Jeg pleier å ha rå rødløk som tilbehør istedenfor..

Nå hadde jeg selvfølgelig ikke bilde av kjøttdeigen, men tilbehøret får duge for denne gang. ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du gir tilbakemelding, det setter jeg pris på! :)