lørdag 4. mai 2013

Enkelt pannebånd

Etter å ha strikket en ullbukse på bestilling, hadde jeg noe garn til overs, rundt ett nøste. Jeg funderte litt før jeg ble enig med meg selv om å prøve meg på buff/pannebånd og se hvor langt jeg kom. Her er resultatet:

Enkelt pannebånd

Str.: Dame
Garn: Sandnes alpakka/ull 100m/50g
Alternativt garn: Smart, Rubin, Falk, o.l., men husk at resultatet kan avvike fordi det er mer "hold" i ull enn alpakka.
Pinner.: 40 cm rundpinne nr. 3, 5 og 4.

Arbeidet strikkes hele tiden rundt fra rettsiden.

Legg opp 104 m på p.nr. 3, 5. (Gjerne på en litt tykkere pinne eller doble pinner, for å unngå stram oppleggskant.)
Omgang 1-6: Vrangbord med 2 r, 2 vr.
På neste omg. byttes det til p.nr. 4.

Omgang 7-9: Glattstrikk
Omgang 10-12: Strikk vrangt
Omgang 13-15: Glattstrikk
Omgang 16-18: Strikk vrangt
Omgang 19-21: Glattstrikk
Omgang 22-24: Strikk vrangt
Omgang 25-27: Glattstrikk
Omgang 28-30: Strikk vrangt
Omgang 31-33: Glattstrikk
Omgang 34-36: Strikk vrangt
Omgang 37-39: Glattstrikk
På neste omg. byttes det til pinne nr. 3, 5.

Omgang 40-45: Vrangbord med 2 r, 2 vr
Fell av rundt hele og fest tråder.

Jeg syntes kanskje ikke dette garnet var så spenstig som vanlig superwashgarn, så pannebåndet føles litt løsere enn forventet. Det sitter likevel fint foreløbig.

Dersom du ønsker å strikke en buff, kan du bare fortsette med vekselvis 3 omg. vrang og 3 omg rett til ønsket lengde. Avslutt med vrangbord som beskrevet ovenfor.  Pass på å ikke felle for stramt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du gir tilbakemelding, det setter jeg pris på! :)