tirsdag 3. januar 2012

Vottefrustrasjon - og noen tips!

Jeg har tre jenter som alle har vært "frosne" av seg når de var i ca. ett til treårsalderen. Jeg har prøvd alt! Minstetuppa fryser for tiden uansett hvilke votter og sko vi prøver. Kjipt, og innebærer kortere utetid for henne. Jeg er alltid åpen for tips!

Generelle råd fra meg:

Vottene bør helst være greie å få på, sitte godt og barnet må kunne bruke hendene.

Polvotter er nesten for forbruksvare å regne. Er votten sliten utenpå, foret slitt - vel, da er de ikke særlig vannavvisende lenger, barnets fingre blir fort kalde pga. manglende for på utsatte steder (i tillegg til at de blir fort våte), og vottene blir ofte ubehagelige å ha på.


Noen erfaringer fra både egne barn og jobb:
Vill virker faktisk bra i utforming og passform, minner om en av Hestravariantene. Har ikke fått testet ordentlig ennå.

Hestra fjellvott er gode, men dyre, og er best når en tar ut det medfølgende ullforet og har i hjemmestrikkede (tovede) votter. Hvorfor selges de ikke uten for? :p En av de andre Hestravariantene virker foreløbig også bra.

De verste vottene jeg vet (utenom de fleste billigbilligvotter,) er såkalte babymodeller, tynne, korte og med glidelås. Tror aldri jeg har tatt av en liten sånne votter uten at fingrene var kalde, jeg. Æsj! De funker kanskje på senhøsten, men ikke på vinteren her oppe!

Intersport fører McKinley. Baby-/barnevotter med kort/halvlangt skaft, med borrelåsstramming rundt. Vet ikke hvor varme de er enda (har ikke fått ordentlig vinter før nå), men de er grei å få på og sitter fint + at barna klarer å bruke hånda.

Polvotter fra Cubus UTEN tommel, de visste jeg ikke om jeg skulle le eller gråte da jeg så.. Vil helst ikke finne ut om de funker, men tror: 0

Har kjent på lange polvotter fra NameIt på butikken, de virket stive og litt "rare", noen som har prøvd sånne?

Corduravotter fra ml-dk: Med langt skaft, og uten ekstra stramming. De var råbillige, og var de vottene som fungerte best på min lille frøken i fjor!

Lange HH-votter, de stod ikke høyt i kurs hos meg for 10 år siden, og ser fortsatt like ut, så jeg har ikke kjøpt sånne. De for større barn ser jeg blir utslitt relativt fort, men mine barn er mye ute da..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du gir tilbakemelding, det setter jeg pris på! :)